Szegedi Kis István Református Gimnázium, Technikum, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium Békés

“Keresztyén szellemiséget, kiváló szakmai szintű oktatást, sportolási lehetőséget kínálunk óvodától az érettségiig! Hit, tudás, szeretet…"

Beszámoló (Erdély 2022. június 20-25.)

HATÁRTALANUL! - tanulmányi kirándulás hetedikeseknek elnevezésű 2019-es nyertes pályázatunk megvalósítására 2022 júniusában került sor.

2022.07.19.

Többször kértük az időpont módosítását, majd a pályáztató (Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.) jóváhagyásával 2022. június 20-án 31 diák 3 kísérővel elindulhatott az erdélyi körútra.

Hat csodálatos napot töltöttünk el együtt, néha dacolva a hőséggel, nagyon sok szép helyen jártunk, sok érdekességet láttunk, hallottunk.

Melyek voltak ezek? A teljesség igénye nélkül, napi lebontásban jöjjön egy kis ízelítő a tanulmányi utunkról.

1.nap

Hajnali öt órára már bepakoltunk a buszba, érzékeny búcsút vettek a gyerekek szüleiktől és indultunk a „nagy utazásra”. A határ átlépése után Nagyszalontán rövid sétát tettünk a Csonka toronyhoz, majd Arany János szobránál emlékeztünk meg a költőről.

Nagyváradon a várat látogattuk meg. Balog Vilmos csoportvezető , magyar nyelv és irodalom-történelem szakos tanár úr tartott ismertetőt a vár történetéről.

Erdély kapujában, Király-hágon tartottunk egy kis pihenőt, ahol megkóstoltuk a mícset, ami a gyerekeknek nagyon ízlett.

Kolozsvár volt a következő megállónk. A város főterén található Fadrusz János szobrász alkotása. Ismét történelem tanárunk, Vilmos bácsi segítségével idéztük fel az eddigi ismereteinket az „Igazságosról”, majd a Szent Mihály templomba is bementünk. Felkerestük Mátyás király szülőházát, majd innen a Házsongárdi temetőbe sétáltunk, amely nem csupán Erdély, hanem Európa egyik legrégebbi sírkertje. Egy város, egy nemzet több évszázados történelmének tükre.

A Tordai-hasadék tartogatott erre a napra még látnivalót. A csobogó patak, a meredek sziklafal élményén túl láttunk hegymászókat is. Éppen egy édesapa tanította fiát a falmászás technikájára. Bár a kisfiú teljes biztonságban érezhette magát, mégis félelmetesnek tűnt, ahogy kapaszkodott egyre magasabbra.

Vacsorára értünk első szálláshelyünkre, Aranyosgyéresre.

2.nap

Reggeli után elköszöntünk szállásadónktól, majd buszra szállva folytattuk utunkat. Csucsa mellett elhaladva említést tettünk Ady Endréről, akiről már nagyváradi sétánk során is megemlékeztünk.

Bözödújfalun egy rövid időre megállt a buszunk, és megnéztük a romániai falurombolás emlékhelyét.

Kőrispatakon a Szalmakalap Múzeumban vártak már bennünket. A házigazda több mint egy órás ismertetője nemcsak a gyerekeknek, hanem nekünk,  kísérőknek is nagy élmény volt. A kalapos mesterségről, az ottani emberek életéről, a kalap viseletről kaptunk sok-sok új, érdekes információt. Közben bemutatót is tartottak, hogyan készülnek a különböző fonatok.

Az ízletes, hatalmas sajtos-tejfölös lángos elfogyasztása energiát adott a délutáni programunkhoz. Kellett is, mert a Parajdi sószorosban tett közel másfél órás túra, a néhol a meredek lépcsők próbára tették az Alföldhöz szokott lábakat. Idegenvezetőnk lelkesen mesélt a természetvédelmi területről, szívtuk magunkba az új ismereteket.

Korondon egy táplász műhelye volt a következő megállónk. Milyen a taplógomba, hol gyűjthető, milyen felhasználási lehetőségei vannak? Erre kaptunk válaszokat. Ízelítőt kaptunk, hogyan lesz a gombából kalap, különböző használati tárgy vagy éppen dísztárgy.

Szállásunkra, Gyergyószentmiklósra már sötétedéskor érkeztünk meg.

3.nap

Reggeli után túrázás várt a gyerekekre. A hűvös, szeles idő ellenére nekivágtak a hegymászásnak. A cél a Szent Anna Kápolnához való feljutás volt, ami Gyergyószentmiklóstól északra, 1067 méter magasságban a Csobot-hegyen található.

Ebéd után buszra szálltunk, és a Békás-szoroshoz mentünk. A Kis – Békás-szorosban is tettünk egy rövid túrát. A függőhídon való átkelés néhány gyermek számára igazi bátorságpróbát jelentett. A Békás-szorosban a „bazár soron” lehetőség volt vásárlásra, majd a visszafele vezető úton a Gyilkos-tónál pihentünk egy keveset. Felidéztük a hozzáfűződő legendát, de keletkezésének valódi történetével is megismertettük a gyerekeket.

Este helybéli gyerekekkel játszottak, kosaraztak diákjaink.

4.nap

Izgalmas, sok látnivalót tartogatott ez a nap is számunkra. Gyergyószentmiklóstól elköszöntünk, és Ivó irányába folytattuk az utunkat. Délelőtti programunk a székelyek szent hegyének felkeresése volt. A Madarasi-Hargita a székelyföld legmagasabb bérce (1801 m). A hegy lábánál a buszról egy traktorra szálltunk át. Kisebb- nagyobb akadályok után feljutottunk a menedékházig, onnan alig egy órás sétával elértük a csúcsot. A hegytetőről gyönyörű kilátás nyílt a 20-25 km széles Hargita-fennsíkra, a Libán-tetőre, a Görgényi havasokra, Gyergyói havasokra, Hagymás hegységre. Leírhatatlan látvány.

Az ebédet Csíksomlyón fogyasztottuk el, majd a kegytemplomba mentünk. Idegenvezetőnktől hallhattuk, miért fontos hely Csíksomlyó, mesélt a búcsúkról, a helyről, aminek lelke van…

Sepsiszentgyörgy volt ezen a napon az utolsó állomásunk. Szálláshelyünk elfoglalása után már csak egy késői vacsora következett.

5.nap

A délelőtt egy részét Sepsiszentgyörgyön töltöttük. A Székely Múzeum, a városközpont és a liget felkeresése után Gábor Áron emléktáblája előtt emlékeztünk a ’48-as hősökre.

Az utolsó szállásunk Gyulafehérváron volt, így hosszú út állt előttünk. Ezt háromszor is megszakítottuk, hogy a gyerekeket további élményekhez juttassuk.

Prázsmár volt az első megállónk. A szászok legnagyobb, legkülönlegesebb erődtemplomát látogattuk meg.

Második megállónk Brassóban volt. A Fehér-toronyhoz meredek lépcsőkön jutottunk fel, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt a 323 000 lakost számláló városra.

A város legfőbb nevezetessége a főtéren található Fekete templom. Megtekintése után dottóra szálltunk, amelyről megcsodálhattuk a várost. Utolsóként a Szent Katalin-kapuhoz is elsétáltunk.

Gyulafehérvár már esti fényben tündökölt, amikor megérkeztünk.

Vacsora után sétáltunk a várban, igyekeztünk még néhány nevezetességet megmutatni a gyerekeknek.

6. nap

A délelőttöt Gyulafehérváron töltöttük.

Szállásunk a gróf Majláth Gusztáv Károly Római Katolikus Teológiai Líceumban volt. Egyik növendékük szeretettel vállalta, hogy vezet bennünket, és információkkal is ellát. Elsőként a Székesegyházba kalauzolt bennünket, ahol részletesen mutatta be a látnivalókat. A toronyba is felvitte a gyerekeket, ami nagy élményt jelentett számukra. Ez után végig sétáltunk a várban. Megnéztük a nemrég leleplezett Bethlen Gábor szobrot is.

Csernakeresztúron ebédeltünk. Tudtuk, hogy rövidesen vége ennek a tartalmas, sok élményt nyújtó kirándulásnak.

Már éreztük az otthon „illatát”, de maradt még néhány látnivaló az út során.

Marosillyén Bethlen Gábor szülőházát tekintettük meg.

Máriaradnán a kegytemplom hűvösében hallhattunk a történetéről, a csodatevésekről.

Utolsó megállónk Aradon volt. A megbékélés parkjában koszorút helyeztünk el az aradi 13 vértanú emlékére állított szobornál.

A határ átlépését követően egy rövid összegzést tartottunk a hátunk mögött hagyott hat napról. Gyors véleménykutatást végeztünk . A tapsok azt sugallták, hogy ismét nem volt „hiábavalóság” az út megszervezése.

Este 9-kor érkeztünk meg a kiindulási helyünkre, ahol már nagyon vártak a szülők. Bízunk abban, hogy töretlen marad ez a nem mindennapi lehetőség.